sobota, 13 kwietnia 2013

Trochę zdrowia - jogurt ! Dla tych co na diecie czy jednak nie ?


Zdjęcie zakupione w Banku Zdjęć
Różnorodność może przyprawić o zawrót głowy. Półki w sklepach uginają się od przeróżnej maści jogurtów, głownie owocowych, kuszących nas ekstra dużymi kawałkami owoców i kolorowym kubeczkiem. Spece od reklamy i marketingu usiłują (i raporty sprzedaży dowodzą, że osiągają swój cel) wzbudzić w nas przekonanie, że jeśli chcemy być zdrowi i szczupli, to nie może ich zabraknąć w naszej diecie.

Słodkie, owocowe, z dodatkami w postaci słodkich ryżowych kuleczek lub innych dziwacznych wynalazków, z toną cukru w składzie bliżej mają do deseru niż do klasycznego jogurtu.

A cóż tam siedzi w środku ?
Syrop glukozowo – fruktozowy, najtańsza substancja słodząca, powszechnie stosowana w jogurtach owocowych ponosi winę za falę otyłości w krajach rozwiniętych.
Jogurt „o smaku truskawkowym” to nie to samo co „jogurt truskawkowy”. Nie zdziwcie się, że w składzie zamiast truskawek napotkacie sok z buraka lub czarnej marchwi.  
Różnej maści „E” wszak, dopuszczone do spożycia przez europejski Komitet Naukowy ds. Żywności badane są tylko pod kątem szkodliwości tego jednego, jedynego „E” na nasz organizm. Jaki wpływ będzie miało jedno „E” w połączeniu z innym „E” dla szacownego komitetu nie ma już większego znaczenia. A pojedynczych  „E” w jednym produkcie jest często kilka.
Często też nie zdajemy sobie sprawy co oznaczają konkretne „E”. 
Na przykład E120 substancja odpowiedzialna za piękny kolor jogurtów smakowych to kwas karminowy, barwnik pozyskiwany z odwłoków jednego z meksykańskich gatunków pluskwiaków.

Jeśli mam ochotę na jogurt truskawkowy wyciągam z zamrażarki zamrożone w lecie truskawki, rozmrażam i mieszam z jogurtem naturalnym. To samo z malinami. Jogurt naturalny z laską wanilii i odrobiną cukru trzcinowego ma o niebo lepszy smak  niż jego wanilinowy kolega z supermarketu.

Spożywanie jogurtu ma ogromne znaczenie dla naszego zdrowia i naszej sylwetki, ale jogurtu w jego klasycznej formie, czyli jogurtu naturalnego mającego w swoim składzie tylko mleko i bakterie jogurtowe. Innych kolegów do towarzystwa mu nie potrzeba.

Szukając informacji o jogurcie naturalnym trzeba cofnąć się wstecz o 10-15 tysięcy lat, do Babilonii, Azji i na Bałkany. Tam z fermentowanego mleka powstał napój przypominający dzisiejszy jogurt.
W jednym kubeczku znajdziemy wysokowartościowe białko, witaminy ( A i B) , minerały (fosfor, jod, potas, cynk) oraz łatwo przyswajalny wapń.
Bakterie jogurtowe z rodziny Lactobacillus odnawiają florę bakteryjną jelit , pomagają redukować wydzielanie gazu, a zatem zmniejszają wzdęcia. Pobudzają system obronny organizmu, tworząc naturalną barierę przed szkodliwymi bakteriami. Osobiście codziennie rano lub na wieczór zjadam kubek naturalnego jogurtu z łyżeczką siemienia lnianego i otrąb. Zapomniałam co to wzdęty brzuch czy inne kłopoty trawienne.

To się może wydawać nieprawdopodobne, ale ziarnko do ziarnka i utrzymamy właściwą wagę bez drastycznych diet.Wystarczy dobrze, zdrowo i racjonalnie się odżywiać.
Stosujmy jogurty jak najczęściej,  zamiast śmietany lub do przygotowywania lekkich dipów zamiast majonezu.

Inne zalety jogurtu naturalnego, bardzo istotne dla zrowia:
* zmniejsza poziom cholesterolu we krwi,
* stymuluje system obronny organizmu, stając się skutecznym preparatem przeciwko przeziębieniu i innym infekcjom wirusowym,
* bakterie mlekowe zawarte w jogurcie  wspomagają jelito grube, obniżając ryzyko zachorowania na raka. Również wapń, którego w jogurcie naturalnym mamy ogromne ilości zmniejsza ryzyko wystąpienia raka jelita grubego hamując produkcję kwasów żółciowych przez co nie drażnią one jego ścian,
* łagodzi objawy PMS u kobiet, zmniejsza obrzęk i dyskomfort w jamie brzusznej w tym okresie,
 * nałożony w formie maski na twarz przywraca jej wilgotność i gładkość a zawarty w składzie potas i cynk wygładza i redukuje niedoskonałości,

Zatem dla tych co na diecie i dla tych co chcą zdrowo się odżywiać jogurt tak, ale tylko naturalny. 



50 komentarzy:

  1. jestem fanką jogurtowych śniadań, też robię sobie owocowy sama z naturalnego.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jogurty, kefiry, maślanki - SAMO ZDROWIE! konieczne by cieszyć się ładną cerą, dobrą odpornością i zdrowiem. Także polecam!

    OdpowiedzUsuń
  3. Za samym jogurtem naturalnym nie przepadam, ale w połączeniu z owocami, ciastkami owsianymi itd. bardzo lubię :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. oj tak !! z ciasteczkami owsianymi smakuje doskonale :)

      Usuń
  4. uwielbiam jogurty, już dawno zastąpiłam nimi śmietane! nie próbowałam jeszcze sama zrobić jogurtu z owocami ale wszystko przede mną

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moja teściowa robi sama. Jest bardzo dobry. Ja sama jeszcze nie próbowałam zrobić :)

      Usuń
  5. uwielbiam jogurt.
    Naturalny ze startym ogórkiem :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Codziennie jadam naturalny! Najlepszy, najzdrowszy, a dosypując różne bakalie czy owoce sama komponuję sobie jego smak :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja również codziennie jem jogurt. Nie zawsze naturalny, czasami kupuję te owocowe, ale zawsze czytając uprzednio skład. Nie chcę popaść w żadne skrajności:)

    OdpowiedzUsuń
  8. przyznam, że nie stronię od cudacznych, mlecznych słodkości sklepowych, to jogurt naturalny w lodówce zawsze musi być. jedzony sam lub z powidłami, skrojonymi owocami czy miodem - pycha!

    OdpowiedzUsuń
  9. Uwielbiam jogurt ale tylko domowy z mleka które gotuję na bardzo małym ogniu przez 2 godziny by woda wyparowała i by zostało jak najwięcej suchej masy mlecznej. Jogurt z takiego mleka jest bardzo kremowy, gęsty i mega mleczny. Nie potrzebne mu żadne inne dodatki tak jak piszesz. Moja córka wręcz zajada się takim jogurtem. I w dodatku zrobienie go w domu jest tak proste, że szkoda czasu na szukanie po pułkach sklepowych!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja się muszę w końcu odważyć i zrobić :)

      Usuń
    2. Olimpia, ma pytanie do Ciebie- czy mleko homogenizowane nadaje sie do takiego jogurtu czy nie???? Z jakiego mleka robisz ten swoj pyszny jogurt???:-)

      Usuń
  10. Syrop glukozowo-fruktozowy... Brrr! Mój brzuch dosłownie alergicznie reaguję na jego obecność ;) podobnie glutaminian sodu - wielkie zło!

    OdpowiedzUsuń
  11. No ją właśnie mieszam jogurt z rozmrozonymi truskawkami , albo zajadam same truskaweczki ;) a chyba najbardziej lubie ryż polany takimi truskawkami ;) mniam

    OdpowiedzUsuń
  12. Od dłuższego już czasu nie jem tych owocowych - w zasadzie nigdy nie byłam ich fanką, są za słodkie!
    Teraz kupuję tylko naturalny i tak jak Ty jem z dodatkami - albo owoce albo choćby pomuidory.
    Jednak śmietany też uzywam - do sosów, do sałatek. Smietana jest zupełnie naturalna w naszym klimacie - tak jak kefir i maslanka. A jogurt już nie... :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Czym można zastąpic jogurt naturalny ponieważ szczerze nie znoszę go wręcz nie mogę przełknąć. Dodam też że to samo z jogurtem greckim :(

    OdpowiedzUsuń
  14. Lepszy jest kefir czy jogurt ? ostatnio słyszałam,że kefir ze względu na inny proces fermentacji,ma więcej probiotyków niż jogurt..... Co Ty na to? :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. to prawda ;)
      ale ja jem i jogurty (do ziaren) i kefir (do koktajli)

      Usuń
  15. Mam pytanie dotyczące mleka które występuje w jogurcie. Jeśli jest to mleko w proszku to dobrze czy źle?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie kupuj jogurtów z mlekiem w proszku w składzie,
      taki jogurt jest zawsze bardziej kaloryczny,

      Usuń
    2. Przeczytałam skład trzech jogurtów które miałam w domu, każdy z innej firmy i niestety każdy zawierał mleko w proszku jak nie na pierwszym miejscu to na drugim. Jeśli mogłabyś polecić jakąś firmę dobrego jogurtu to byłabym wdzięczna, pozdrawiam:)

      Usuń
  16. Kiedyś bardzo rzadko po nie sięgałam. Od blisko roku wybieram tylko naturalne. na "owocowe" ze sklepu nie mam nawet ochoty. A z domowym dżemem jest pyszny! :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Odpowiedzi
    1. Ja też nie przepadam za naturalnym jogurtem taki za kwaskowaty dla mnie jest, ale grecki ( np. typu greckiego Tolonis z Biedronki) jest delikatniejszy i mi smakuje i na słono i na słodko i do dipów, czy jest tak samo wartościowy i mogę go zawsze zastępować w miejscu gdzie w Twoich przepisach jest naturalny?
      Czym najlepiej\najzdrowiej\najmniej kalorYcznie -oprócz owoców - dosładzać (jogurt, owsiankę, jaglankę,ryż, twarożek domowy) zamiast cukru? Miodem, syropem klonowym czy zainwestować w drogą stewię\ksylitol\sok z agawy czy brzozowy? EWA

      Usuń
  18. Ja uwielbiam jogurt grecki a gdy mam ochotę go dosłodzić to czasami dodaje syrop z daktyli może i trochę kaloryczny ale na pewno zdrowy
    Polecam

    OdpowiedzUsuń
  19. Małgosiu, jestem ze wsi i mam pytanie odnosnie mleka prosto od krowy. Wiem ze jest tlusciutkie ale za to bardzo zdrowe(na pewno zdrowsze od sklepowego pasteryzowanego). A ty co o nim sadzisz?

    A i mam jeszcze pytanie odnosnie swojskiej kiełbasy (uwielbiam zagotowaną ze słoika) od swojej świnki:) raczej nie jadam sklepowych szynek, kielbas,bo wiem ze jest tam duzo chemii. Czy taka kielbasa moze byc skladnikiem zdrowej zbilansowanej diety jesli jest ze sprawdzonego zrodla?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mleko od krowy jak najbardziej. Rób swoje twarożki, jogurty. Zazdroszczę dostępu do takiego mleka.
      Co do kiełbaski to jesli nie jest tłusta to na kanapkę tak, ale też rozsądnie z ilością.

      Usuń
    2. Kielbasa jest w miare chuda i sobie pozwalam od czasu do czasu. tez sama sobie zazdroszcze dostepu do takiego mleka bo nie wyobrazam sobie pic tylko sklepowego:)

      Usuń
  20. Małgosiu czy możesz podać jakiej firmy jogurt jest najlepszy?
    I dlaczego nie może być mleka w proszku w skladzie?

    Tak naprawdę to niespotkałam jogurtu bez mleka w proszku...........

    B.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najlepszy jest Kranystaw mały z wapniem i Tola mała z Biedronki. Mają wyszczególnione konkretne szczepy bakterii.
      Mleka w proszku być nie powinno,ale niestety jest :(

      Usuń
    2. Mleka w proszku nie ma w jogurcie Bacomy, występuje w formie gęstej i rzadkiej i również jest dostępny w Biedronce. Polecam!

      Usuń
  21. jem wlasnie tola. ciesze sie ze pochwalasz wybor:))

    B

    OdpowiedzUsuń
  22. Znalazłam jogurt bez mleka w proszku naturalnych z Bakomy, niestety nie ma wyszczególnionych szczepów bakterii...
    Zastanawiam się też co kryje się pod nazwą"białka mleka" w składzie?

    OdpowiedzUsuń
  23. Witam.
    Choruję na Hashimoto, insulinooporność i refluks żołądkowy (w zeszłym roku przechodziłam też zapalenie błony śluzowej żołądka). Uwielbiam jogurty naturalne, a od niedawna robię je też samodzielnie. Jem je w zasadzie codziennie: z owocami, płatkami, zastępuję nimi majonez i śmietanę. Ale cały czas się zastanawiam czy powinnam je jeść czy też należałoby je wyeliminować?
    Będę wdzięczna za odpowiedź.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli nie czujesz się pi nich źle, nie ma co rezygnować.

      Usuń
  24. Nadal po przebytej chorobie miewam od czasu do czasu problemy żołądkowe i czasami strasznie trudno jest mi jednoznacznie stwierdzić po czym. Jeśli po zjedzeniu jakiejś potrawy każdorazowo mam dolegliwości, to ją eliminuję. Ale w przypadku jogurtów nie zaobserwowałam takiej prawidłowości. Czasami po posiłku zawierającym jogurt odczuwam "ciężkość" na żołądku a czasami czuję się świetnie :-)

    OdpowiedzUsuń
  25. Jogurt Klimeko jest bez mleka w proszku :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Pani Małgosiu! Do tej pory kupowałam Tolę z wapniem, ale ostatnio ktoś zwrócił mi uwagę, że jogurt naturalny gęsty firmy Bakoma ma w składzie żywe kultury bakterii jogurtowych oraz L. acidophilus i Bifidobacterium lactis za to nie zawiera mleka w proszku..Czy więc lepiej kupować Bakomę? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Obydwa mają dobry skład. Nie ma więc znaczenia który kupisz.

      Usuń
  27. Dziękuję za odpowiedź. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  28. Czesc Malgosiu,
    dowiedzialam sie o Tobie z komentarza na moim ulubionym blogu; a ze ten komentarz doczekal sie entuzjastycznych "podkomentarzy", postanowilam i ja Cie odwiedzic.
    I tak czytam Cie juz od tygodnia. Jestem zachwycona! I troche przerazona iloscia danych do przetworzenia ;-)
    Od pewnego czasu zastanawiam sie, co by tu zrobic, zeby moja rodzina zyla dlugo i zdrowo, a gdybym ja przy tym schudla kilka kilogramow, bylby to super bonus. Twoj blog to gotowa recepta! Ogladalam juz jadlospisy, widzialam listy zakupow (ilez pracy juz za mnie zalatwilas), teraz musze tylko jakos niepostrzezenie przemycic te zdrowe posilki do mojej kuchni. Latwo nie bedzie, ale podjelam juz decyzje :-)
    Mialabym kilka konkretnych pytan; czy zadawac je pod odpowiednimi postami? Wracasz do nich? Ten tez nie jest najnowszy (mam nadzieje, ze jednak zauwazysz nowa czytelniczke...), ale to wlasnie kwestia jogurtu naturalnego w tej chwili jest dla mnie palaca - wrocilam ze sklepu bez niego, bo kazdy, ktory wzielam do reki, mial w swoim skladzie cukier. Wczesniej nie zwracalam na to uwagi, ale tym razem postanowilam wybrac produkt naprawde naturalny. Okazuje sie, ze w moim dyskoncie takiego nie ma! Mieszkam w niewielkim miasteczku, mamy tu tylko jeden sklep :-( Czy mam sie przejechac po jogurt do wiekszego miasta, czy jednak sie nie czepiac i brac, jaki jest?
    Obiecuje, ze jeszcze zasypie Cie roznymi pytaniami.
    Tymczasem pozdrawiam serdecznie i gratuluje dobrej (i potrzebnej) roboty.
    Daria

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam. Bardzo mi miło ;)
      Pytania zadawaj pod konkretnymi postami bo ja tam odpowiadam i Twoje pytanie może okazać się ważne także dla kogoś innego czytającego dany post.

      Myślę że w temacie jogurtu możesz przymknąć oko ;)

      Usuń
  29. Mała Tola z biedronki ma odtłuszczone mleko w proszku...takie może być?

    OdpowiedzUsuń
  30. Mam pytanie, odstawiłam jogurt naturalny gdyż powodował u mnie "rewolucje żołądkowe". Jadłam go z musli i owocami co rano i niestety źle się po nim czułam, po odstawieniu problemy ustały. Niestety wróciłam do jogurtów owocowych, czy jest coś czym mogłabym je zastąpić?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jogurtów 1:1 nie da się zastąpić. Możesz oczywiście kupować sojowe ale zawsze bio (nigdy z masowej produkcji GMO) no i pod warunkiem że nie masz niedoczynności tarczycy i zaburzeń hormonalnych.

      Usuń
  31. Małgosiu! Od pewnego czasu nie podobam się sobie i szukam sposobu na poprawę sylwetki. Podoba mi się Twój blog, ale zanim go odkryłam, wpadłam na kilka innych. W jednym z nich autorka,propagatorka zdrowego odżywiania zaleca zrezygnowanie z kilku produktów. Pszenica, cukier, wszelka chemia jest dla mnie zrozumiała i chętnie z tego rezygnuję. Ale mam pytanie co do mleka i jego przetworów. Jak to jest Twoim zdaniem? Pić czy nie?

    OdpowiedzUsuń