niedziela, 11 maja 2014

Lody "na diecie" ? !

Lodowy sezon rozpoczęty. Cukiernie i budki z lodami oferują lody gałkowe, włoskie, amerykańskie i sorbety. Sklepy spożywcze całą gamę lodów paczkowanych, w rożku, wafelku, na patyku, w przeróżnych polewach, i z kolorowymi posypkami.
Co wybrać ? Na co zwracać uwagę ? I w końcu, jak często możemy się na nie skusić ?
Tytuł tego posta "lody na diecie" to tytuł przewrotny, bo lody jeść można zawsze, a zasady jakimi należy się kierować, są zawsze takie same.

Ostatnio słyszałam, że lody pomagają w odchudzaniu bo organizm, aby je strawić, musi je najpierw ogrzać do temperatury ciała, a do tego zużywa energię z zapasów tłuszczu.
Takie teorie rozpowszechniają, albo producenci lodów, albo ludzie będący na ciągłej diecie, i zdesperowani ograniczeniami jakimi zostali obarczeni przez dietetyków, wymyślają usprawiedliwienia.
Wydatek energetyczny na ogrzanie lodów, nigdy nie będzie większy, niż ilość dostarczonych wraz z lodami kalorii. Nie miejmy złudzeń.


Co to są lody?
Lody to zamrożona mieszanka mleka, lub śmietanki, jajek (często z proszku), cukru, soków owocowych, lub owocowych przecierów, tłuszczu, dodatków w postaci emulgatorów, stabilizatorów, barwników, sztucznych aromatów, czy polepszaczy smaku. Do tego przeróżne polewy, kolorowe posypki i inne smakowe dodatki. W różnych konfiguracjach (nie wszystkie składniki występują łącznie).
Aby lody były miękkie i puszyste, potrzebne jest powietrze, i dla nas jest to dobra informacja.
Im delikatniejszy jest lód, tym jest bardziej napowietrzony. Im bardziej napowietrzony, tym mniej kaloryczny.

Lody to deser i tak należy je traktować. Nie mogą zastąpić posiłku i nie można ich jeść bezkarnie, kilka razy w ciągu dnia.
W sezonie można sobie pozwolić na lody 1-3 razy w tygodniu.

Wybierając lody:

* testuj miejsca i kupuj tam, gdzie są lody najmniej słodkie. Lody do źródło cukrów prostych, powodujących gwałtowny wzrost poziomu glukozy we krwi. Mniej słodkie lody, są smaczniejsze i nie czujemy się po nich zasłodzeni.  

* unikaj lodów w polewach, z kolorowymi posypkami, piankami, polanych likierami, syropami, czy innymi słodkimi dodatkami. 

* desery lodowe z bitą śmietaną zostaw sobie na specjalne okazje.

* jeśli zdecydujesz się na deser z owocami i bitą śmietaną, zapytaj, czy oferowana bita śmietana, jest rzeczywiście bitą śmietaną. Z moich obserwacji wynika, że w 99 % jest to sztuczny "twór" z aerozolu, słodki jak ulepek, i nafaszerowany chemią. Już parę razy rezygnowałam z latte z bitą śmietaną w kawiarniach, właśnie po zadaniu kelnerce pytania o rodzaj bitej śmietany. Od "wielkiego dzwonu", chcę się skusić na bitą śmietanę, to chcę bitą śmietanę, a nie chemiczny wyrób śmietanopodobny. 

* najlepsze lody zrobimy sami, bo wiemy w 100 % co jest w środku.

*najlepsze lody kupimy w cukierni, która robi je sama. Takie lody są najlepsze, bo ktoś firmuje je swoim nazwiskiem, we własnym lokalu. W dobrych cukierniach, jest zawsze duży ruch, więc producent nie musi dodawać substancji przedłużających trwałość. Takie lody mają bardzo krótki termin przydatności do spożycia. A ruch w lokalu, gwarantuje świeżość. No i zawsze możesz zapytać o skład. Niektóre cukiernie redukują kaloryczność swoich lodów, zastępując śmietankę odtłuszczonym mlekiem. Warto o to pytać.  

* najlepsze lody kupimy w cukierni. Lody w sezonie letnim, przyciągają klientelę, a właściciele cukierni walczą o klienta właśnie jakością lodów . Im lepsze lody, tym więcej klientów.  Lody z cukierni, gałkowe, włoskie, czy amerykańskie zawsze będą miały mniej chemicznych dodatków przedłużających trwałość, niż lody paczkowane sprzedawane w sklepach spożywczych. Nie mają także substancji utrzymujących produkt w określonym kształcie. 

* jeśli mieszkasz w małej miejscowości, nie masz w pobliżu cukierni i jesteś skazany na lody paczkowane, zawsze czytaj skład.
Unikaj lodów mających w składzie syrop glukozowo -fruktozowy, olej palmowy, sztuczne barwniki, jakiekolwiek E, czy sztuczne aromaty smakowe. Lody o smaku truskawkowym to nie to samo co lody truskawkowe. Unikaj także lodów w polewach, które aby utrzymywały pożądany kształt mają w składzie zapychające nam żyły tłuszcze trans.

* kupuj lody delikatne, puszyste, bo to oznacza, że mają w sobie dużo powietrza, a tym samym w tej samej objętości mniej kalorii.  

*  ilość na jeden raz, to maksymalnie dwie gałki, mały lód włoski i mały lód amerykański.

* mając ochotę na deser lodowy wybierz taki, który zawiera maksymalnie dwie gałki lodów i dużo owoców. Jeśli "bita śmietana" jest z aerozolu, zrezygnuj z niej. Odpuść sobie także polewy i posypki. 

* pod względem "dietetycznym" najlepsze są lody sorbetowe, ponieważ w ogóle nie zawierają tłuszczu, oraz lody jogurtowe, zawierające żywe kultury bakterii jogurtowych. Wybieraj te najmniej słodkie. 

* większości przypadków cena odzwierciedla jakość.

* lody "bezpieczniej" jest zjeść w dzień, w którym planujemy zwiększoną aktywność fizyczną.

* nie jedz lodów po godzinie 18-tej.  

* w słodką niedzielę możemy pozwolić sobie na więcej ;) zastępując lodami, inną słodkość.
 


55 komentarzy:

  1. Nie wspomniałaś nic o tym, że lody mozna zrobic samemu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I o tym Małgosia nie zapomniała "najlepsze lody zrobimy sami, bo wiemy w 100 % co jest w środku." :)

      Usuń
    2. jest wyraźnie napisane w artykule że lody można zrobić samemu... oj oj ktoś tutaj czyta nie ze zrozumieniem ;p hehe

      Usuń
    3. Piąty punkt/gwiazdka.

      Usuń
  2. A czy sorbety nie mają więcej cukru?

    OdpowiedzUsuń
  3. Lody chyba najlepiej zrobić samemu na bazie jogurtu, albo zblendować mrożone owoce na sorbet. Tutaj mamy duże pole do popisu.

    A ja chciałam zapytać jeszcze o inną kwestię. Czy hormony w postaci tabletek antykoncepcyjnych mogą blokować odchudzanie? Co prawda po samych hormonach nie przytyłam, ale od kilku lat jestem aktywna fizycznie. Do tego od roku postawiłam na zdrowe odżywianie - zjadam ok. 1500 kcal dziennie. Kiedyś biegałam po godzinie 3 razy w tygodniu. Obecnie ćwiczę 3-5 razy w tygodniu po godzinie. Zazwyczaj z Jillian Michaels i niestety oprócz zarysowania mięśni brzucha i ramion nie widzę efektów. Wczoraj okazało się nawet, że mam po 3 cm więcej w udach. Podejrzewam, że po prostu rozrosły mi się mięśnie, a tłuszcz pozostał, bo nie jem więcej, a ćwiczę tyle samo. Jedyną zmianą było dołożenie 20 minut interwałów. I tak się zastanawiam czy cały mój problem tkwi w łykaniu hormonów? Nie jestem gruba, ale chciałabym być o kilka cm szczuplejsza i za nic nie mogę uzyskać efektów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tak, hormony w ogóle sterują przemianą materii, więc mają duży wpływ na sylwetkę,
      jeśli dodatkowo przyjmujesz tabletki na bazie estrogenów to ma to wpływ

      Usuń
    2. Dziękuję Ci za odpowiedź. W takim razie będę musiała poważnie rozważyć odstawienie estrogenów.

      Usuń
    3. Aż tak duży ?? To co zamiast estrogenów ??

      Usuń
    4. Ja myślę nad wkładką/spiralą domaciczną, ale podobno nieródkom nie można zakładać więc nie wiem czy coś z tego będzie.

      Usuń
    5. Antalaja, wprost nie wierzę! Jestem praktycznie w identycznej sytuacji! Również ćwiczę od 3-5 razy w tygodniu Jillian Michaels, jem między 1500 a 1600 kcal i zero efektów. I tak jak Ty zauważyłam, że rozrosły mi się uda plus biorę tabletki antykoncepcyjne.
      Dziewczyny, myślicie, że to faktycznie może być problem?
      Małgosiu, świetny blog! Dziękuję za inspiracje :)
      Ania

      Usuń
  4. Bardzo mi się podoba stwierdzenie " że lody pomagają w odchudzaniu" - szkoda, że to nie prawda bo lody uwielbiam ale jem głównie z naszej jedynej kawiarenki w miasteczku, sa pyszne...:))Pozdrawiam wszystkich smakoszy lodów:)


    OdpowiedzUsuń
  5. A ja poproszę o jakiś fajny przepis na lody,moje zawsze wychodzą b.twarde i jakieś takie właśnie nie puszyste

    OdpowiedzUsuń
  6. A ja poproszę o jakiś fajny przepis na domowe lody

    OdpowiedzUsuń
  7. Jak zwykle solidnie napisany tekst i bardzo duża ilość informacji. Ja w swojej miejscowości mam cukiernię, która sama produkuje lody i zdobywa nimi nagrody w konkursach, lody są robione wg rodzinnej receptury, bardzo smaczne, mało słodkie i jeśli wierzyć paniom sprzedającym owy wyrób z polepszaczy i chemii.

    OdpowiedzUsuń
  8. A jakiś przepis na zdrowe, domowe lody?

    OdpowiedzUsuń
  9. a czy wafelek do gałkowego loda to wielkie przestępstwo? :)

    OdpowiedzUsuń
  10. A ja robię mały grzeszek i do expresso dodaje na wierz bitej śmietany kupnej no ech…ech…

    OdpowiedzUsuń
  11. Niech Pani da jakis przepis na lody:) bo znając inne przepisy wiem, że ten też będzie genialny!!

    OdpowiedzUsuń
  12. Ja robie lody z jogurtu naturalnego i zmiksowanymi owocami. Mroze w specjalnych pojemnikach i dzieci je uwielbiają

    OdpowiedzUsuń
  13. wlasnie moze jakies przepisy na lody niskokaloryczne do zrobienia w domu?

    OdpowiedzUsuń
  14. Gosiu to kiedy jakiś przepis na lody własnej produkcji? :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Małgosiu a ja mam pytanie trochę z innej beczki, jak to jest z tym spożywaniem posiłków w ciągu dnia ? Chodzi o to żeby codziennie jeść o stałych porach? Czy w równych odstępach czasu np. co 3 godz.? Ja np. przed południem jestem głodna częściej co 3 godz. a gdy zjem obiad ok 15:30 to mam ochotę coś zjeść dopiero ok 20:30. Nie lubię "wmuszać" w sibei eprzekąsek jesli nie czuje głodu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. najlepiej jest jeść o stałych porach, to prawda, aczkolwiek nie zawsze jest to możliwe bo w weekendy lubimy pospać, są osoby które mają pracę zmianową etc.
      w takich sytuacjach trzeba jeść regularnie co 3-4 godziny.

      Usuń
  16. A masz może jakiś sprawdzony przepis na lody robione w domu? :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Małgosiu świetny post! mam nadzieję że dorzucisz także swój na pewno oryginalny przepis na lody, szczerze nie mogę się doczekać! :)
    p.s. uwielbiam Twój blog! :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Może jakieś przepisik na smaczne domowe lody łatwe w przygotowaniu ? ;)

    OdpowiedzUsuń
  19. Dodasz przepis jak zrobić samemu lody/sorbet?

    OdpowiedzUsuń
  20. hmmm,no to teraz Malgosiu czekamy na przepisna lody fit :) Badzpoprostu domowe, jako deser dla nas i dzieciakow :) Prosimy :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Gosiu , a ja mam pytanie :) czy dwa dni mogę jeść ten sam obiad i dany dzień powtórzyć ? i czy np śniadanie z dnia trzeciego mogę jeść codziennie ? ( owsianka , tylko zmieniać owoce ) . i jak rozbić posiłki , by jeść o 17 obiad ? w pracy jestem 8-16 , z czego o 8:30 jem śniadanie, bardzo proszę o odp

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tak, możesz dwa dni jeść to samo, lub mieszać posiłki pomiędzy dniami, z tym, że kaloryczność dzienna musi zostać zachowana

      rozkład proponuję taki:
      8:30 śniadanie
      ok. 12 - I przekąska
      15- II przekąska
      po 17 - obiad
      przed 20 - kolacja

      Usuń
  22. Witaj,Małgoś.Czekałam na przepisy dietetyczne a tu widzę tylko teorię...

    OdpowiedzUsuń
  23. najlepsze lody zrobimy sami, bo wiemy w 100 % co jest w środku.

    OdpowiedzUsuń
  24. dziękuje ci małosiu za tego postaa :) a mam pytanie bo ja wlasnie zyje na wsi i tam sa tylko lody pakowane :\\ i jakie najlepoeij wybrac rozki top milkery w kubku domino i te wszystkiego z KOLARA jezeli wiesz o ktore chodzi to bardzo prosze ktore bys mi z nich najbardziej polecila i jaki smak najlepiej wybrac ?:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. mi z pakowanych najbardziej smakuje Big Milk z Algidy, jest mało słodki i przypomina mi lody bambino z dzieciństwa ;)

      Usuń
    2. mnie też !!!!!!!!! :-*

      Usuń
  25. ja mam ochotę na klasyczne waniliowe lody :)

    OdpowiedzUsuń
  26. a gosiu podasz przepis na gofryy jakies w nowym posciee ?bo ja je kocham bardzoo <33

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jest przepis na gofry w zakładce słodkości ;)

      Usuń
  27. Może jakiś przepis na lody domowe? Uwielbiam przepisy na "zdrowe" desery

    OdpowiedzUsuń
  28. a Małgosiu moze w nastepnym posciee dasz przepis na lody ? hmm bardzo dobry pomysl moim zdaniem pomysl nad tym jesli bedziesz miala czass :))

    OdpowiedzUsuń
  29. Malgosiu, wybacz, ze w tematyce lodow ale jesli mozesz to daj link do przepisu na mloda kapuste z Twojego bloga bo nie moge znalesc. Dzieki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. trzymaj ;) http://qchenne-inspiracje.blogspot.com/2013/06/delikatna-moda-kapusta-na-ciepo-jako.html

      Usuń
  30. Lody jeszcze nikomu nie zaszkodziły w rozmiarze jednej gałki :)

    OdpowiedzUsuń
  31. Super solidny tekst i we właściwym czasie, akurat rozpoczyna się sezon :D

    ja mam to szczęście, że rzadko kiedy mam ochotę na lody, chyba, że jestem w swoim rodzinnym miasteczku, tam jest taka mała cukiernia sprzedająca własne wyroby, i tamte lody truskawkowe są najlepsze na świecie ^^ i z kawałkami truskawek omnomnom ^^

    OdpowiedzUsuń
  32. Gosiu przepraszam ze się niecierpliwie ale kiedy będzie przepis na lody ? ;**

    OdpowiedzUsuń
  33. Składniki na 1 porcję:ja dodaje dodatkowo np. świeżego ananasa lub inny owoc np. malina,truskawka itp

    Banan 1 szt.
    Cynamon szczypta
    Skórka otarta z 1/4 cytryny
    Wykonanie:

    1. Banana obrać i zawinąć w sreberko. Włożyć do zamrażalnika na około 4 godziny.

    2. Po upływie wskazanego czasu banana wyjąć i po około 15 minutach zmiksować w blenderze z cynamonem i skórką z cytryny.

    3. Podawać od razu lub przechowywać w zamrażalniku.

    OdpowiedzUsuń
  34. Dla mnie najzdrowsze są sorbety, zrobione z samych zamrożonych owoców np. czarna jeżyna i aronia do tego banan (doda słodyczy) i odrobina zdrowego tłuszczu, np. olej kokosowy (wchłanianie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach).
    Wychodzi pysznie i zdrowo. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń