wtorek, 17 czerwca 2014

Kolagen i keratyna czyli piękna skóra i paznokcie dzięki odpowiedniemu odżywianiu



To jak się odżywiamy, jak żyjemy i jak wypoczywamy, ma istotny wpływ na nasz wygląd.
Nasza skóra jest jak barometr i jej wygląd może o nas dużo powiedzieć. 
Często dbamy o nią nakładając różnego typu kosmetyki, a zapominamy jak ważna jest dbałość od środka.

Skóra składa się z naskórka, skóry właściwej i tkanki podskórnej.
Włókna kolagenowe odpowiedzialne za regenerację, prawidłowe nawilżenie, gładkość, jędrność, sprężystość i napięcie skóry, znajdują się w skórze właściwej, a dokładniej w tkance łącznej zwartej, z której jest zbudowana.

Kolagen jest białkiem o nietypowym składzie aminokwasów. Dwa z nich, hydroksyprolina i hydroksylizyna do syntezy potrzebują obecności witaminy C. Nie ma mowy o mocnym kolagenie bez dostarczenia odpowiedniej ilości tej witaminy.
Aby nasz organizm wytworzył silny kolagen potrzeba nam także żywności która zapewni prawidłową pracę tzw. fibroblastów, komórek tkanki łącznej zdolnych do wywarzania substancji międzykomórkowej złożonej z włókiem kolagenowych. 


W naszym jadłospisie nie może zabraknąć: 

* pełnowartościowego białka którego najlepszym źródłem są produkty zwierzęce, oraz dobrze zbilansowana dieta roślinna.
Osoby na diecie roślinnej, aby zadbać o odpowiednią podaż pełnowartościowego białka muszą spożywać produkty różnorodne, ponieważ poza komosą ryżową (Quinoa) i amarantusem nie ma innego produktu roślinego zawierającego pełen skład aminokwasów. 

* produktów bogatych w witaminę C.
Pamiętajmy, że organizm jej nie magazynuje, a nadmiar wydala, więc warzywa i owoce należy dodawać do każdego posiłku.

* witamin i minerałów które wspomagają naturalną odnowę włókien kolagenowych, czyli produktów bogatych w żelazo, cynk, krzem, miedź oraz witaminę A, E, PP oraz B5.
Powinniśmy spożywać posiłki różnorodne, aby dostarczyć sobie witamin i biopierwiastków w odpowiedniej ilości. Szczególną uwagę należy zwrócić na warzywa i owoce, orzechy, pestki, kiełki, chude mięso, jaja, węglowodany złożone i zdrowe tłuszcze zawierające niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe.
Pamiętajmy, że owoce i warzywa to także źródło cennych antyoksydantów, eliminujących wolne rodniki odpowiedzialne za starzenie się skóry. Na szczególną uwagę zasługują owoce jagodowe, zielona herbata, orzechy i warzywa o ciemnej barwie.  

* kwasów tłuszczowych szczególnie NNKW ponieważ ich brak powoduje wysuszenie i nadmierne rogowacenie naskórka. Skóra staje się także uwrażliwiona na działanie czynników zewnętrzynych.

* wody, która nawilża nas od środka i zapewnia prawidłowe rozprowadzenie składników odżywczych po całym organizmie.

UWAGA ! 

Tkanka łączna reaguje na toksyny, wolne rodniki, promieniowanie UV oraz w szczególności na niedostateczną ilość witamin i minerałów, dlatego tak ważny jest tryb życia i sposób odżywiania.
Jeśli w naszym jadłospisie przeważają produkty z białej mąki, rafinowane, wysoce przetworzone, słodycze i słone przekąski, a do tego mało się ruszamy, nie może być mowy o ładnej skórze ponieważ nie ma szans na dostarczenie sobie odpowiedniej ilości składników odżywczych.
Osoby palące papierosy i lubiące kąpiele słoneczne również zauważą to na skórze. Jedni szybciej, inni później. 
Warto więc jak najszybciej zerwać z nałogiem, a kąpieli słonecznych zażywać z umiarem i zawsze zabezpieczyć skórę kremem z wysokim filtrem. 


Paznokcie natomiast zbudowane są z keratyny.
Keratyna to nierozpuszczalne w wodzie białko zbudowane głównie z aminokwasów siarkowych. Do budowy keratyny potrzebna jest siarka, która niczym klej skleja keratynowe cegiełki.

Siarki dostarczają:

* nabiał i jaja.
* ryby i mięso.
* produkty pełnoziarniste.

Mocne paznokcie potrzebują także:

* witamin z grupy B, witaminy H, A, E, C,
* cynku, żelaza, miedzi, wapnia, selenu i krzemu.

Brak dostatecznej ilości białka w diecie, oraz przede wszystkim żelaza, wapnia, cynku i krzemu, będzie powodował łamanie się i rozdwajanie paznokci.
Białe plamki oznaczają niedobór witaminy H i wapnia, natomiast blade lub sine paznokcie, to oznaka zaburzeń krążenia krwi, a także niedokrwistości spowodowanej niskim poziomem żelaza.


Czego nie może zabraknąć w diecie na piękną skórę i mocne paznokcie:

* produktów pełnoziarnistych czyli kasz, makaronów z pełnego ziarna, pełnoziarnistego pieczywa, otrębów, płatków owsianych,

* orzechów, migdałów, pestek np. dyni, słonecznika, siemienia lnianego,

* roślin strączkowych,

* warzyw o czerwonej i pomarańczowej barwie,

* warzyw o zielonej barwie,

* owoców,

* produktów zawierających zdrowe tłuszcze tj. awokado, orzechów, oliwy,

* nabiału i jaj,

* mięsa i ryb, 

* zielonej herbaty i świeżo wyciskanych soków,


Już po 2 tygodniach zmiany diety widać zauważalne efekty !

45 komentarzy:

  1. Małgosiu jak zawsze świetny artykuł.
    Wiele nowego się dowiedziała, i to kocham w Twoim blogu, że mam tu i przepisy, i wiedzę.
    Pozdrawiam Cię serdecznie i życzę miłego dnia.
    Beata M.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dołączam się do wyżej zamieszczonej opinii, świetne jest to ,że w tak prosty i przejrzysty sposób nas edukujesz :) Dziękuje Ci za to, każdy Twój artykuł jest przeze mnie wyczekiwany i czytany z przyjemnością, nie przestawaj ;)

      Usuń
  2. odżywiam się prawidłowo, jem większość rzeczy tutaj wyżej wymienionych, unikam słodyczy... a i tak mam brzydką cerę :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. to może mieć związek z zaburzeniami hormonalnymi,
      np. przewaga estrogenów nad progesteronem skutkuje problemami z cerą,
      jeśli do tego masz cellulit i zatrzymuje Ci się woda to radzę porozmawiać z ginekologiem o badaniu cytohormonalnym

      Usuń
    2. dokładnie, ja mam podobne problemy, ale na szczęście zauważyłam, że jak zaczęłam naprawdę zdrowo się odżywiać, ale tak naprawdę:) czyli z mojej diety zniknął rafinowany cukier, sól, wędliny z chemią itd.. to cera mi się bardzo poprawiła, a mam 30-kę na karku i jeszcze pół roku temu przypominałabym zapryszczoną nastolatkę, gdyby nie tabletki które brałam. Teraz przy naprawdę zdrowej diecie i odpowiedniej porcji ruchu, jest, odpukać, ok. Ale wiadomo, że hormony to szereg różnych czynników, które przy pomocy lekarza trzeba zbadać. Wierzę jednak w to, że odpowiednia dieta, sport, nawet odpowiednia ilość snu mają wpływ na gospodarkę hormonalną.

      Usuń
    3. zapomniałam dodać że gospodarkę hormonalną pomagają wyregulować lignany obecne w siemieniu lnianym - pisałam o tym przy okazji akcji regeneracja - koktal z siemienia
      siemię to naturalny sposób naszych babć na problemy hormonalne
      warto skorzystać

      Usuń
    4. mówimy o tym koktajlu, gdzie gotujemy siemie? też muszę go spróbować!! a dodając siemie do potraw lepiej mielic czy w ziarenkach (slyszalam, że powinno się mielić) ?

      Usuń
    5. mielić i najlepiej mielić na świeżo to ziarenkowe np. w młynku do kawy

      Usuń
    6. a w mixie sniadaniowym zostawic w ziarenkach czy nie dodawac w ziarenkach i dosypywac na biezaco swiezo zmielone?

      Usuń
    7. ja w miksie zostawiam w ziarenkach, to samo w chlebie ale np. do koktajlu sypię zmielone

      Usuń
    8. a jak zrobić koktal z siemieniem zmielonym Małgosiu? Bo nie mówimy o tym glutkowym gotowanym siemieniu, tak? :-)

      Usuń
    9. tak, chodzi o ten koktajl z siemieniem glutkowatym :)

      Usuń
  3. Super, że wspomniałaś też o quinoa jako jedynym źródle białka nie-zwierzęcego zawierającego pełen zestaw aminokwasów. Ja jem mięso, ale staram się je trochę ograniczyć i od jakiegoś czasu jem quinoa. Byłoby super, gdybyś wprowadziła ją kiedyś do jadłospisów. Ja w quinoa się zakochałam, pasuje do wszystkiego (ten orzechowy smak..), do owoców, warzyw, do gulaszu mięsnego np. - ''traktuję ją'' wtedy podobnie jak kaszę jęczmienną:) Ale jakieś przepisy z quinoa w Twoim styly byłyby na pewno pożądane ;) ;) :-*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Komosa nie jest jedyna. Amarantus jest rośliną zawierającą wszystkie potrzebne aminokwasy.

      Usuń
    2. a tego nie wiedziałam, dziękuję, zaraz dopiszę amarantusa ;)

      Usuń
    3. Proszę :) najlepiej jeść amarantus w postaci ziaren do ugotowania (jak kasza) lub ew. mąkę amarantusową np. do naleśników.

      Usuń
  4. jak często, w takim razie, jeść mięso Gosiu- jedni mówią jeść, inni ograniczać... nie każdy umie dostarczyć sobie wystarczającą ilość białka ograniczając mięso?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W moich książkach i na kursie uczą nas że pełnowartościowego białka powinniśmy dostarczać do 25 % każdego dnia.
      Pełnowartościowe białko to białko zwierzęce. Oprócz mięsa to też ryby, jaja i nabiał.
      Pełnowartościowego białka roślinnego dostarcza nam komosa ryżowa (jako jedyna roślina ma pełen skład aminokwasów) i dieta roślinna zbilansowana czyli różnorodna, bo jeden aminokwas będzie w jednej roślinie, a drugi w drugiej etc.
      Wystarczy nam jeśli będziemy jedli mięso dwa razy w tygodniu i raz rybę.
      Jeśli natomiast chcemy jeść mięso częściej to mniejsze ilości np. nie codziennie duży kotlet a np. 2-3 plasterki wędliny lub trochę drobiu do sałatki jednego dnia a drugiego mięso na obiad.

      Usuń
  5. A może jakiś koktajl na paznokcie? Bo ten pietruszkowy działa cuda! :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. oj tak, pietruszkowy będzie działał cuda bo przede wszystkim ma ogromne ilości witaminy C która jest niezbędna do syntezy kolagenu i jeszcze jedna ważna cecha tego koktajlu : pietruszka usuwa wodę z organizmu, więc osoby które mają z tym problem koniecznie powinny polubić ten koktajl ;)

      Usuń
    2. Małgosiu może to śmieszne pytanie. Ale czy chodzi głównie o pietruszkę czy połączenie pietruszki z owocami. Nie mam kiedy pić koktajlów pietruszkowych bo przeważnie siedzę w pracy, natomiast pietruszkę dodaję absolutnie do wszystkiego, nawet sypię na kanapki.

      Usuń
    3. jeśli sypiesz pietruszkę do potraw i do tego jesz owoce to efekt osiągniesz taki sam jak przy koktajlach

      Usuń
    4. dziękuję Ci bardzo za odpowiedź, niby wszystko takie oczywiste ale człowiek cały czas się uczy ... pozdrawiam serdecznie Asia

      Usuń
  6. Małgosiu, czy mleko migdałowe to też będzie źródło białka (czy tylko krowie?)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. mleko krowie jest źródłem białka pełnowartościowego czyli zawiera te 8 aminokwasów egzogennych, których nasz organizm nie wytwarza a które musimy dostarczyć z pokarmem,
      mleka roślinne np. migdałowe nie mają kompletu aminokwasów ale jeśli połączysz mleko migdałowe ze strączkami, warzywami, i orzechami (oczywiście nie w jednym daniu ale w obrębie jednego dnia) to dostarczysz sobie kompletu aminokwasów

      Usuń
  7. Gosiu, mam problem z paznokciami od ponad roku, nic nie pomaga, żadne odżywki nie działają, skrzyp też nie pomógł, więc może chociaż Twoja dieta zadziała bo juz tracę nadzieje na piękne paznockie...

    pozdrawiam
    Kasia http://nieperfekcyjnakasia.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  8. a co na wypadające wlosy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dieta na włosy jest taka sama bo włos jest również zbudowany z keratyny

      Usuń
  9. Dziękuję bardzo za ten i pozostałe artykuły! Ja właśnie po wizycie u lekarza ze zdiagnozowanym niedoborem progesteronu. Po piątce dzieci i przy moim trybie życia to nie dziwi. Stąd kłopoty z cerą i permamentne zmęczenie. Co robić? Lekarz przepisał pigułki, ale ja nie chcę ich brać. Czy to siemię lniane wystarczy? Dodam tylko Małgosiu, że na Twoich jadłospisach schudłam 5 kg w dwa m-ce. Powoli przyzwyczajam też rodzinę. Pisałam do Ciebie, ale nie wiem, czy list dotarł. Pozdrawiam serdecznie i proszę bądź zawsze z nami! Magda

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dostałaś pewnie luteinę albo duphaston,
      bierz bo nadmiar estrogenów jest bardzo niebezpieczny,
      kłopoty z cerą to nic w porównaniu ze wzrostem ryzyka nowotworów hormonozależnych
      siemię pomoże aczkolwiek jeśli jest bardzo niski poziom progesteronu to nie wyleczy

      Usuń
  10. A tak z innej beczki może masz Gosiu jakiś przepis na przełożenie do biszkoptu-mógłby wtedy tortem się stać, chodzi mi żeby było proste i nie takie tłuste masy z masłem. Muszę zrobić tort w sierpniu więc będzie gorąco, mógłby być z owocami ale np czas truskawek to już minie prawda. Masz jakąś propozycję? Widziałam Twój przepis na tort śmietanowy a może jeszcze coś....będę wdzięczna bardzo

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziś robiłam córce na urodziny tort nutella ze śmietaną, będzie niebawem na blogu

      Usuń
    2. Gosiu, przeoczyłam ten torcik czy pojawił się? :-)

      Usuń
  11. Małgosiu, a co myślisz o piciu herbatek ziołowych typu skrzyp czy pokrzywa? w różnych miejscach piszą,że pomagają na oczyszczenie organizmu oraz poprawiają kondycję włosów, skóry i paznokci, a gdzieniegdzie, że nie mają praktycznie żadnych efektów bo to tylko herbatka, nie gotowane napary. Może miałaś coś o tym na zajęciach?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. napary z pokrzywy i skrzypu na pewno wspomogą zdrową dietę,
      nie pomogą same w sobie jeśli dieta będzie zła,

      Usuń
  12. Gosiu, a co myślisz o weganizmie? jakie są korzyści z bycia wege? Słyszałam, że dieta weganska jest bardzo korzystna dla zdrowia i układu trawiennego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każda dobrze zbilansowana dieta jest korzystna dla zdrowia.
      W diecie wegańskiej trzeba się nieźle naspinać, żeby dostarczyć sobie pełnowartościowego białka.
      Ja osobiście nie wyobrażam sobie życia bez jajka, mleka, jogurtów ;)

      Usuń
  13. Ja trochę z inneh beczki. czy będzie na blogu przepis na pana cotta w najbliższym czasie może, ten który obiecałaś na facebooku :-)

    OdpowiedzUsuń
  14. Mam pytanie, mianowicie czy do koktajlu np mogę dodac sieme niemielone? Nie mam jak go mielic i zastanawiam sie czy w niemielonej postaci tak samo na nas wplywa czy jednak jest jakas ujma? I drugie pytanko .. Odnosnie awokado, pisalas kiedyś ze nie może zostac na 2 dni. Ile kcal ma całe i do czego oprocz salatki mogę je dodac? Bo wiem ze bd musiala zjesc je sama, a o zamrożeniu chyba nie ma mowy?:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może zostać ;) dziewczyny sprzedały mi fajny patent - trzeba go przekroić na pół i połówkę tę która ma zostać zawinąć w folię aluminiową - sprawdziłam i działa.
      Siemię możesz dodać.

      Usuń
  15. Dziękuję , a powiedz, komosę wybierac biała czy czerwoną?:)

    OdpowiedzUsuń
  16. Czyli zamiast kosmetyków kolagenowych lepiej zainwestować w zdrowe jedzenie...
    Wiedza, rady + argumenty - świetny artykuł :)

    OdpowiedzUsuń