piątek, 11 marca 2016

Wegetariańska zapiekanka z pomidorami, cukinią, oliwkami i serem pleśniowym! W sam raz, kiedy wszyscy głodni i mało czasu na gotowanie!
























Wegetariańska zapiekanka z pomidorami, cukinią, oliwkami i serem pleśniowym. Jedna z moich ulubionych. Zazwyczaj robię ją w soboty, ponieważ to bardzo szybki obiad i na dodatek bardzo lubiany przez moje dzieci.
Sos przygotowuję wówczas w piątek wieczorem. Odstany w lodówce fajnie przejdzie aromatem bazylii.
Po sobotnich zakupach i sprzątaniu lekko go podgrzewam, mieszam z ugotowanym makaronem i dodatkami, a następnie wstawiam do piekarnika. Szybko i smacznie.
Jeśli nie lubicie sera pleśniowego, możecie użyć parmezanu lub innego twardego sera. Wystarczy posypać wierzch.
Dobrym sposobem jest użycie małych naczyń do zapiekania, tak aby każdy miał swoje. Wówczas nie zniszczymy kształtu zapiekanki podczas nakładania na talerz, jak to ma miejsce w przypadku pieczenia w jednym, dużym naczyniu.
Bardzo proste, smaczne, szybkie danie obiadowe.
Polecam na sobotę ;)

Kaloryczność:
Porcja ma ok. 430 kcal


Składniki na sos dla 4 osób:
* 2 puszki pomidorów krojonych bez skóry 
* pęczek bazylii
* szczypta soli 
* pieprz 

1.Pomidory blendujemy z bazylią na gładką masę. Wlewamy do garnka, doprowadzamy do wrzenia i zmniejszając ogień do minimum gotujemy, aż odparujemy wodę. Sos ma być gęsty, kremowy. 
2. Doprawiamy do smaku szczyptą soli i odrobiną świeżo zmielonego pieprzu. 

Pozostałe składniki:
* 250 gramów pełnoziarnistego makaronu świderki
* jedna cukinia
* łyżka klarowanego masła
* garść czarnych oliwek
* 120 gramów sera z niebieską pleśnią    

1. Makaron gotujemy al dente.
2. Cukinię kroimy w półtalarki i szklimy na klarowanym maśle. 


3. Ugotowany makaron mieszamy z sosem, cukinią i oliwkami. Dekorujemy serem.
4. Gotową zapiekankę wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 180 stopni na 10 minut. 

 Smacznego ;)

78 komentarzy:

  1. To juz jest pomysl na jutrzejszy obiadek :) tylko moj syn nie lubi oliwek Mozna je Małgosiu czyms zastapic?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pomiń oliwki, a gotową już zapieczoną zapiekankę posyp płatkami migdałowymi.

      Usuń
    2. Dziękuję

      Usuń
    3. witam serdecznie jarównież jak ktosponiżej prosiłabym o napisanie artykułu o hipoglikemii reaktywnej, która mam stwierdzoną. Mam pytanie czy jesc 5 posiłkow czy 3 (mam duży wyrzut insuliny) na poczatku 2,5, po godzinie obciazenia glukoza 145, a po dwóch spada do 26. Dziękuję za odpowiedz

      Usuń
  2. Gosiu czyli cała zapiekanka jest liczona dla 4 osób (na 4 porcje tak jak sos)?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak. Sos ma okalać makaron. Makaron nie ma pływać w sosie, ale jak lubisz więcej sosu, możesz oczywiście dodać więcej.

      Usuń
    2. Zrobiłam i wyszła pyszna, następnym razem kusi mnie, żeby dodać pieczarki :)

      Usuń
  3. Gosiu! pysznie wygląda, jak wrócę z pracy to robię :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Witaj Gosiu świetny pomysł na pewno wykorzystam:)
    Mam jeszcze pytanie niezwiązane z sobotnim obiadem czy jedząc Twój miks sniadaniowy z jogurtem mogę dodać do niego pomarańczę?
    Gdzieś przeczytałam ze pomarańczy nie powinno się łączyć z jogurtem.
    Czy to prawda?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Osobiście nie przepadam za takimi połączeniami .

      Usuń
    2. Matko, tego typu komentarze już od paru postów się pojawiają. Podziwiam Cię Małgosiu, że jeszcze masz cierpliwość odpowiadać na tego typu pytanie

      Usuń
    3. A ja właśnie nie rozumiem co złego jest w połączeniu pomarańczy lub mandarynek z jogurtem. Często tak jadam i bardzo lubię takie śniadania

      Usuń
  5. Zapiekanka obłedna. Już na liscie do przetestowania.
    Ja mam do Ciebie pytanie. Od 3 tygodni staram się jesc regularnie:
    Śniadanie:1,5 szklanki mleka 1,5 %+5 łyzek płatkó owsianych, w weekendy zazwyczaj jajecznica z pomidorami, omlet, jajko na twardo z chlebem żytnim
    Przejkąska: 2 jabłka, sałatka z owoców z jogurtem, koktajl:jogurt+banan+cynamon_łyżka płatków
    Obiad: zazwyczaj cos z twoich przepisów,
    podwieczorek: kalarepax2, pieczywo chrupkie, wafle ryzowe z szyneczką ogórkiem, pomidorem, serkiem smarowanych (piątnica)
    Kolacja: sałatka, pieś z kurczaka na parze z mozarella i suszonymi pomidorami, tortilla z piesiami z kurczaka, sos: jogurt+czosnek+musztarda:sól.
    Dodam, ze już chyba z rok nie jadam słodkiego (świadomie ;) staram się nie solić np.ogórków, pomidorów.
    Dorzuciłam codziennie rowerek stacjonarny ok 30 min.( 1 dzień przerwy na regenarcje)
    i co? Waga soi, labo nieznacznie spadła. Mam 158 cm i waże 69 kg :/
    Co robie nie tak?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zacznij spisywać co jesz, ile, w jakich porach, oblicz kcal. Następnie oblicz twoją podstawową przemianę materii. Cała reszta wyjaśniona jest w artykułach Gosi :)

      Usuń
    2. A robiłaś badania? Proponuję zbadać tarczycę, u mnie wyszła niedoczynność :/

      Usuń
    3. Ja blog Gosi przeczytałam wzdłuż i wszerz. Wydawało mi sie to wszytsko takie proste. nie głodze sie. Staram sie racjonalnie odżywiac szczególnie, że byl okres, że codzienni na kolacje była pizza, zapikanki itd. Jak pół roku temu pilnowałam posiłków udało mi sie schudnac 3 kg a teraz ciezko idzie.

      Usuń
    4. Robiłam badania w tamtym roku i wszystko wyszło w normie. Dodam, ze jak urodziłam pierwsza córke bardzo schudłam bez żadnego wysiłku a po urodzeniu drugiej od samego poczatku był problem. Dramat zaczał sie po odstawieniu od piersi. Waga rosła w oczach. teraz jak sie pilnuje to albo nieznacznie spadnie albo sie utrzymuje.

      Usuń
    5. ja też myślałam, że z moimi wynikami wszystko ok, bo badałam się co kilka miesięcy pod kontem tarczycy. Przebadaj się-u mnie wyszła niedoczynność+hashimoto

      Usuń
  6. Gosiu a na diecie bez nabiału co dodac zamiast sera???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Potrawę posyp płatkami migdałowymi ale już po wyjęciu z piecyka.

      Usuń
  7. Małgosiu czy będzie jakiś artykuł o odrobaczaniu organizmu.Wiele ostatnio o tym czytałam i przyznam ,że jestem przerażona.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też jestem zainteresowana tym tematem.

      Usuń
  8. Nie wolno mi sera pleśniowego,co proponujesz jako zamiennik?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Posyp parmezanem lub innym twardym serem. Możesz też użyć mozzarelli.

      Usuń
  9. Gosiu, myślisz, ze zamiast cukinii można by dać brokuły?? I płątki migdałowe zamiast oliwek? Komponowałoby się z tym pomidorowym sosikiem?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A mrożony szpinak się nada? :) wyglada obłędnie:D

      Usuń
  10. Czy na redukcji, przy niedoczynności i cukrzycy zalecasz tą potrawę?

    OdpowiedzUsuń
  11. Gosi czy porcja takiej zapiekanki to dobry pomysł na II śniadanie do pracy czy lepiej zjeść ją na obiad? Dodam, że II śniadanie jem ok.11.00, a obiad po 15.00. (w międzyczasie oczywiście jakaś mała przekąska). Niestety gotuję tylko dla siebie i pomyślałam, że w jeden dzień mogłabym zjeść taką zapiekankę na obiad lub kolację, a co zostanie zabrać drugiego dnia do pracy. Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zjedz na obiad a do pracy zrób sałatkę owocową.

      Usuń
    2. Dziękuję :) Zawsze można na Ciebie liczyć :*

      Usuń
  12. Gosiu polecasz coś na chorobę osoby dorosłej? Wysoka gorączka, ból wszystkiego

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. http://www.qchenne-inspiracje.pl/2016/02/infekcje-wirusowe-u-dzieci-jak-je.html?m=1

      Wiem że to pod dzieci ale myślę, że do dorosłych większość punktów też zadziała :-)

      Usuń
  13. Napisz post o hipoglikemii i przykładowy jadłospis. Podejrzewam u siebie ta chorobę :(
    Pozdrawiam Ewa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale to nie jest oddzielna choroba. Należy poszukać przyczyny epizodów hipoglikemii, ale najpierw sprawdzić czy rzeczywiście występują (należy wykonywać pomiary glikemii, zwlaszcza w przypadku występowania objawów- drżenie rąk, pocenie, osłabienie, uczucie kolatania serca, itd). A choruje Pani na cukrzycę?

      Usuń
  14. Wygląda bardzo apetycznie! :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Wybacz Gosiu że tu z tym pytaniem ;) czy w marcu nie miała wyjść Twoja ksiażka? Była już,nie była, bedzie, czy może coś przegapiłam? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O marcu nie mówiłam. Miała wyjść wiosną ale wyjdzie z opóźnieniem z uwagi na mój czas pracy.

      Usuń
  16. Nawet patrząc na zdjęcia wyobrażam sobie zapach tej pysznej potrawy. Sam z chęcią spróbuję. Nie raz brakuje pomysłów na szybkie i zdrowe danie. Na pewno zagości w mojej kuchni na dłużej.
    Dzięki za fajną inspirację.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  17. Czesc Malgosiu, mam do Ciebie pytanie mam nadzieje ze jeszcze odpowiesz przed weekendem:) otóż na jutro zaplanowałam Twoje koktajlowe oczyszczanie i postanowiłam ze zrobię sobie mleko roślinne z płatków owsianych. Zalalam przed chwila szklankę platkow czterema szklankami wody. Czy jutro mam je przecisnąć przez gaze i te resztki wyrzucić czy zblendowac i całość to będzie moje mleko? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, nie blenduj płatków. Odciśnij przez gazę a płatki użyj do koktajlu.

      Usuń
  18. Gosiu, kupilam test na zbadanie nietolerancji jednak zlapala mnie grypa zoladkowa.. po jakim czasie od 'wyleczenia' moge zrobic ten test?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma to większego znaczenia. Zaczekaj jak wydobrzejesz.

      Usuń
  19. Małgosiu, ja trochę nie w temacie. Otóż, czy możesz się wypowiedzieć nt. czarnej herbaty? Czy to prawda, że ma działanie odwadniające, wysuszające organizm?

    OdpowiedzUsuń
  20. Małgosiu , jeśli wybieram się na imieniny wieczorem i mam zamiar wszystkiego troszkę poprobowac, to czy powinnam zmniejszać kaloryczność poprzednich posiłków i zostawić więcej na kolację , czy jeść normalnie tak jak zrozpisane w diecie?

    OdpowiedzUsuń
  21. Znów pytanie z innej beczki: zauważyłam, że po jogurtach bardzo piecze mnie gardło - myślałam, że to od cukru w tych słodzonych jogurtach (jem je baaardzo rzadko), ale ostatnio jadłam grecki i naturalny i jest to samo... Nie mam żadnych innych objawów, tylko to dziwnie pierzące gardło. Może brzmi to śmiesznie, ale co to może być?

    OdpowiedzUsuń
  22. wczoraj zrobiłam na obiad, pysznie i szybko.Rodzinka zachwycona :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Małgosiu, czy rozpisujesz diety FODMAP? Jeśli tak, to w jakiej cenie?
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Wiem, że takie pytania pojawiają się zapewne bardzo często, ale jestem już tak pogubiona, zdesperowana i tracę wiarę w powodzenie, że nie wiem przez jaki współczynnik pomnożyć moje dzienne zapotrzebowanie. ćwiczę około 5 razy w tygodniu, są to albo treningi typu turbo, killer lub bieganie około 40min do godziny. Jednak jestem studentką, na uczelnię dojeżdżam tramwajem, potem siedzę przez kilka godzin, w najgorszy dzień nawet od 13 do 19... Współczynnik 1,4 będzie wystarczający? Wtedy wyszłoby 1850, więc na redukcję 1500-1600?
    Przepraszam za zawracanie głowy i z góry bardzo dziękuję za pomoc.
    Serdecznie pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 1,4 zastosuj w dni kiedy ćwiczysz.W pozostałe 1,2.

      Usuń
  25. Mam pytanie może i głupie ale czy na diecie można pić zieloną (liściastą) herbatę owocową ?

    OdpowiedzUsuń
  26. Chciałabym ze swojej diety wyeliminować nieco białka zwierzęcego. Czy zatem taki obiad: kasza + brukselka + orzechy będzie dobrym posiłkiem składającym się z pełnowartościowego białka?
    2. Mogłaby się pojawić notka dotycząca produktów za które warto zapłacić więcej kupując wersje ekologiczne? Ewentualnie taka podsumowująca te "superfoods" które warto wprowadzić do swojej diety i te które mają równych polskich odpowiedników?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 1 - nie musisz komponować obiadu zawierającego wszystkie 8 aminokwasów egzogennych, możesz je skomponować w ramach jednego dnia,
      2 - będzie

      Usuń
    2. Dziękuję za odpowiedzi. W takim razie czy przy pięciu posiłkach wystarczy jeśli tylko jeden będzie skomponowany z jajkiem/rybą/strączkiem a reszta na bazie zbóż, warzyw i nasion?

      Usuń
  27. Gosiu mam pytanie odnośnie wstrzemięźliwości od słodyczy :) Bardzo często kiedy nadchodzi mnie ochota na coś słodkiego żuję gumę orbit dla dzieci :) W smaku jest dość słodka za sprawą słodziku, ale zastanawiam się czy stosowanie takiej praktyki jest w miarę do zaakceptowania?
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przeczytaj sklad tej gumy,cos strasznego. Lepiej kilka kostek gorzkiej czekolady albo suszonych owocow.

      Usuń
  28. A kiedy Login Kuchnia z Twoim udzialem? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem. W sobotę zakończyło się kręcenie 10 odcinków. Kiedy ja będę? Dam znać.

      Usuń
  29. AAAAA POMYSŁ NA DZISIEJSZY OBIAD JUŻ JEST!

    OdpowiedzUsuń
  30. Świetny przepis, ale mam pytanie i to kompletnie nie na temat. Wczoraj po zjedzeniu obiadu wyskoczyła mi alergia, miałam wszystkie możliwr objawy (tzn. plamy na całym ciele, ból głowy, brzucha, biegunkę, trudności z oddychaniem. Jeszcze nigdy czegoś takiego nie miałam. Moja rodzina stwierdziła, że to po tuńczyku. Ale moje pytanie nie jest z tym związane, a raczej czy jak nie zjadłam później kolacji (którą jem zawsze, bo to oczywiście jeden z 5 posiłków) to źle ? Miałam całkowitą blokadę żołądka.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 1 - trzeba by się dobrze przyjrzeć temu co zjadłaś. Być może to tuńczyk. Warto prześledzić skąd pochodzi.

      2 - nie powinno się jeść późnej kolacji. 2,5-3 godziny przed snem. Wtedy powinnaś zjeść kolację.

      Usuń
  31. 1. Co Pani sądzi o diecie wysokowęglowodanowej i wegańskiej jako sposobie na wyjście z zaburzeń odżywiania? Na blogach i kanałach YT jest to ostatnio częste zjawisko.
    2. Jak rozpoznać prawdziwe uczucie głodu? czasami mam wrażenie, że z powodu zaburzeń zupełnie je utraciłam. Nie wiem czy ściskanie w żołądku i takie "przelewanie" już godzinę po posiłku oznacza głód czy to coś innego. Obecnie jem 5 posiłków co 2.5-3 godziny, ale tylko po to żeby zjeść i dostarczyć kalorii.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 1 - to zależy jak ta dieta wygląda, co zawiera. Ile warzyw, ile owoców, ile ziaren, orzechów, pestek i w końcu ile kasz, makaronów, chleba.
      2 - tu nie ma jednego złotego środka. Wiele osób, zwłaszcza po głodowych dietach ma zaburzenia ośrodka głodu i sytości. U osób wychudzonych ma to związek z poziomem leptyny i tzw. leptynoopornością.

      Usuń
  32. Zrobione. Smacznie , lekko i szybko:)

    OdpowiedzUsuń
  33. wygląda cudownie, smakuje pewnie też :)

    OdpowiedzUsuń
  34. Witaj Małgosiu, widze kolejny pyszny przepis, ktorego mam nadzieje zrobie w sobote :) Dam znac czy smakowal oczywiscie:) A powiedz mi kochana czy karmiace matki moga jesc ser plesniowy ? Pozdrawiam Cie gorąco

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak. Tego sera nie jest tam dużo, ale zawsze trzeba obserwować malucha. Przy dzieciach do 6 miesiąca dałabym tego serka bardzo mało, przy starszych można ciut więcej.

      Usuń
  35. Jakiej firmy pomidory z puszki używasz Gosi? Kupiłam z Lidla ale są kwaśne i sos jest okropny przez to.

    OdpowiedzUsuń
  36. Czy żółty ser bedzie pasowal zamiast plesniowego?

    OdpowiedzUsuń