piątek, 14 października 2016

Premiera magazynu Food Forum za półtora tygodnia, a ja już wiem co w numerze ;)


Kochani już niebawem premiera nowego numeru dwumiesięcznika Food Forum. Dzięki stałej współpracy z redakcją magazynu, mam okazję przekazać Wam informacje o październikowym wydaniu, które swoją oficjalną premierę będzie miało dopiero za około półtora tygodnia.
Podejrzewam, że większość z Was dobrze zna to czasopismo. Jeśli nie znacie, polecam, także w prenumeracie, która dla czytelników mojego bloga jest zawsze z rabatem.

20% rabatu na prenumeratę dla czytelników Qchennych - inspiracji, 
Aby skorzystać z rabatu należy wejść TU 
i w polu kod rabatowy wpisać hasło: qchenne20

Kod rabatowy ważny jest do 28 października!
Dodatkowo w cenie 6 numerów otrzymacie w prezencie aktualne wydanie czasopisma


A co w numerze?

Zbliżający się sezon jesienno-zimowy, a wraz z nim zwiększona podatność na infekcje górnych dróg oddechowych, sprzyja poszukiwaniom sposobów na poprawę odporności. W tym aspekcie coraz większą wagę przypisuje się laktoferynie, nazywanej często multipotencjalnym białkiem lub idealnym stymulatorem odporności. Przydomki te wynikają z wyjątkowo wszechstronnej aktywności
omawianego białka do eliminacji większości drobnoustrojów chorobotwórczych, grzybów, wirusów
czy też pasożytów. Zaznaczyć należy jednocześnie, iż wspomaganie odporności nie jest jedyną funkcją pełnioną przez opisywane białko. Do równie istotnych ról wspomagających jej kompleksowe, prozdrowotne działanie na organizm należy także działanie przeciwzapalne, udział w gospodarce żelaza w organizmie oraz dyskutowana aktywność przeciwnowotworowa.
W artykule dr n. biol. Patrycja Szachta zadała sobie pytanie, czy laktoferyna jest odpowiednim
panaceum na infekcje?
W ramach stałego cyklu DIETETYCZNY RING poruszony został temat nasion chia.
Nasiona chia to małe, czarne, niepozorne ziarenka, o dużym potencjale odżywczym. Na naszym rynku dostępne od niedawna, z kolei w medycynie ludowej zastosowanie znajdują już od wieków. Chia to tradycyjny pokarm Majów i Azteków, były zalecane w leczeniu chorób oczu, infekcji oraz schorzeń układu oddechowego. Dziś widnieją na półkach sklepowych, ale cena w porównaniu do innych nasion jest stosunkowo wysoka. Z pytaniem, czy warto wdrażać je do naszego codziennego jadłospisu zmierzyły się dwie specjalistki: dr n. med. Angelika Kargulewicz oraz dietetyk kliniczny Iwona Wierzbicka.
Kawa zbożowa – smaczna i wartościowa alternatywa dla tradycyjnej kawy. Kawa to przyjemna
używka, po którą codziennie sięgają miliony osób na całym świecie. Jest najczęściej spożywanym
napojem, zaraz po wodzie i herbacie. Cieszy aromatem i wyrafinowanym smakiem. Ludzie piją kawę z różnych pobudek: znany jest jej korzystny wpływ na układ nerwowy, zawiera sporo wymiataczy wolnych rodników, czyli antyoksydantów, a także może zmniejszać uszkodzenia materiału genetycznego i ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2. Z drugiej strony znacznie rzadziej wspomina się o jej potencjalnym kardiotoksycznym działaniu u osób z genetycznym wariantem wolnego metabolizmu kofeiny. Kawa jest również źle tolerowana przez osoby z chorobami przewodu pokarmowego. W sytuacji, kiedy nie możemy rozkoszować się uwielbianym aromatem tradycyjnej kawy, warto pamiętać o całym asortymencie kaw zbożowych, które cieszą się coraz większym zainteresowaniem.
Grono redakcyjne wraz z autorami: prof. dr Ryszardem Michałem Kozłowskim i mgr Januszem
Jankowiakiem skupiło się na oleju lnianym jako antidotum na stres. Żyjąc coraz szybciej i
intensywniej, powoli i niezauważalnie wpadamy w pułapkę cywilizacji, w której nieracjonalna dieta
jest oprócz m.in. pędu życia i związanego z nim stresu elementarnym czynnikiem narażenia naszego zdrowia na uszczerbek. Zatem im wcześniej uświadomimy sobie związek wpływu prawidłowego odżywiania na nasze samopoczucie, tym więcej dajemy sobie szans na ochronę organizmu w codziennych zmaganiach. Jednakże nie są to proste wybory, gdyż w społeczeństwie konsumpcyjnym promowane w mediach produkty spożywcze w wielu przypadkach wprowadzają do naszej diety niekorzystne składniki pokarmowe. Niestety dopiero z upływem czasu odczuwamy konsekwencje spożywania, gdy ustrojowe mechanizmy regulatorowe nie są w stanie powstrzymać postępujących zmian. Jednak w świetle badań naukowych i praktyki wielu schorzeń można było w większości przypadków uniknąć, stosując w codziennej diecie m.in. przetworzony len w postaci zimnotłoczonego oleju.
W numerze przeczytacie także wywiad ze światowej sławy naukowcem - profesorem medycyny i
biochemii Giovannim Scapagninim na temat nutrigenetyki i nutrigenomiki. W rozmowie dziennikarka Food Forum poprosiła profesora o ocenę wpływu tych dwóch dynamicznie rozwijających się dziedzin nauki na profilaktykę chorób zależnych od diety.
Na koniec chciałabym zarekomendować Wam dział ZDROWE PRZEPISY, w którym w tym wydaniu
krem z pieczonej dyni i ziemniaków w misce dyniowej ze śliwką. W tym wydaniu czasopisma
przepisów jest więcej niż zwykle – w artykule „Zdrowe słodycze” autorka mgr inż. Kamila Ziemann
przygotowała przegląd kilku niestandardowych produktów, w których zawarte są spore ilości cukru, a także prezentuje gotowe rozwiązania na domowe, zdrowe przekąski do pracy bądź szkoły.
120 stron czasopisma nie sposób opisać w jednym takim wpisie, dlatego wybrałam dla Was
przekrojowo kilka z artykułów. Warto wspomnieć jeszcze, że w czasopiśmie pojawi się także artykuł
dotyczący selenu i jodu i ich znaczeniu w chorobie Hashimoto, a także pierwszy wpis z cyklu
artykułów dotyczący aspektów prawnych w gabinecie dietetyka.

61 komentarzy:

  1. Małgosiu, a ja się zwracam do ciebie, mojej ostatniej deski ratunku, o pomoc:(
    Od ponad roku jestem diagnozowana przez różnego rodzaju specjalistów dlaczego mam bolące wszystkie stawy i podwyższone wyniki ASO. Byłam na badaniach na oddziale reumatologicznym i nic nie wykryli, nie mam nietolerancji pokarmowej, spuchnięcia stawów lub ograniczenia ich ruchomości. Nikt nic nie wie, a stawy bolą. Dodam, że mam 18 lat, dodatkowo niedoczynność tarczycy (wyniki w normie), brak miesiączki (wyniki również w normie, ginekolog diagnozuje brak miesiączki stresem) Czy coś możesz poradzić na te moje nieszczęsne stawy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Borelioza wykluczona?
      Badany poziom wapnia i d3?
      Brak miesiączki z jakiego powodu? Jak badania hormonalne?

      Usuń
    2. Borelioza wykluczona. Wapń w normie, witaminy D3 nie badałam.
      Mam stwierdzone zaburzenia osi podwzgórze-przysadka-jajnik, jestem obserwowana od 4 lat w kierunku PCOS, jednak nikt ostatecznie nic nie stwierdził. Byłam dwa razy na badaniach w szpitalu i badano mi: krzywą glikemiczną, trójglicerydy, kortyzol, testosteron, progesteron, estradiol, FSH,LH,PRL. Wszystko w normie, albo w granicach normy, tak,że nie można niczego potwierdzić ani odrzucić.

      Usuń
    3. Może warto sprawdzić stężenie kwasu moczowego w surowicy? U mnie to właśnie problem z podagrą

      Usuń
    4. Boreliozy nie da się łatwo wykluczyć, wiele testów nie wychodzi a po wielu latach okazuje się, że to było to. Jest nowy test LTT, oznaczają w laboratorium Synevo, proszę o nim poczytać szczególnie jak się przygotowć. Uważam, że Boreliozę trzeba mieć na uwadze.

      Usuń
  2. Malgosiu, czy jesli mam nietolerancje na pszenice, ale nie na gluten, to moge rowniez jest chleb orkiszowy i zytni (100%)?
    Wiele wedlin jest produkowanych na bazie dekstrozy lub maltodekstryny. Na opakowaniu widnieje jednak napis bezglutenowe. Czytalam, ze dekstroza uzywana do produkcji wedlin praktycznie nie ma w sobie juz pszenicy. Czy zatem moge rowniez spozywac tego typu produkty?
    I jeszcze jednk pytanie: na bardzo wielu produktach, rowniez tych bio, widnieje napis: Moze zawierac sladowe ilosci glutenu, mleka, jaj etc. Rozumiem, ze produkty takie mimo tego moga byc odpowiednie dla osob z nietolerancjami?
    Z gory dziekuje za odpowiedz:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli masz nietolerancję na pszenicę to pozostałe zboża glutenowe możesz spożywać.
      Jeśli chodzi o produkty zawierające substancje na bazie pszenicy to takie też musisz odstawić.
      Ilości śladowe oznaczają ze w danym zakładzie produkcyjnym produkowane są produkty zawierające wspomniane alergeny. To jak na taką śladową ilość zareagujesz to kwestia indywidualna, ale zabezpieczenie producenta przed ewentualnym pozwem sądowym gdyby coś Ci się stało.
      Są osoby które np. dostają duszności od minimalnej nawet dawki alergenu. Różne są objawy i stopnie alergii.

      Usuń
  3. A czy magazyn można kupić gdzieś w kiosku lub sklepach jeśli chce się po prostu ten jeden egzemplarz?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tylko w Empiku.

      Usuń
    2. a ja kupuję w Leclerc na dziale z czasopismami ;)

      Usuń
  4. Małgosiu pomóż tak jak zawsze pomagasz. Mój 3 letni synek jest karmiony przez dziadków codzienni plasterkiem wędliny. Ja wędliny staram się mu nie podawać. Boję się tej całej chemii zawartej w wędlinie. Powiedz czy może mu to zaszkodzić. Proszę tylko odpowiedz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystko zależy jaka to wędlina. Sprawdź co dziadkowie dziecku podają i sama zweryfikuj czy to dobra wędlina czy chemia.

      Usuń
  5. Czy nasionka chia trzeba jeść po namoczeniu lub ugotowaniu, czy też można je dosypywać do różnych potraw ? Czy one są trawione (chodzi o wchłanianie w żołądku)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie trzeba moczyć czy dotować. Można po prostu dosypywać do potraw.

      Usuń
  6. Właśnie się zastanawiam nad laktoferyną. Nawet pediatra mi poleciła podawać dla dziecka.

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo wartościowe czasopismo. Polecam dla wszystkich, dla których zdrowie i zdrowe jedzenie nie jest obojętne :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Małgosiu jesli pije glutka ale z całymi nasionami (gryze) to ma to jakieś wartości dla włosów?

    OdpowiedzUsuń
  9. Dzień dobry Pani Małgosiu, proszę poradzić co zrobić żeby przytyć zdrowo, mam 16 lat 175cm wzrostu i 50kg, staram się odżywiać zdrowo.

    OdpowiedzUsuń
  10. Gosiu, kupiłam parę miesięcy temu patelnie ceramiczną. Na początku super mi się na niej smażyło ... ale teraz wszystko przypala...mimo krótkiego podsmażania. Czy te ceramiczne patelnie tak mają czy może trzeba o nie jakoś specjalnie dbać?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystko zależy od tego jaka to patelnia. Na rynku jest tak dużo podróbek że ja też dałam się złapać. Moja po pewnym czasie też zaczęła przywierać i musiałam się jej pozbyć.

      Usuń
  11. Gosiu pytanie w ogóle nie w temacie: co sądzisz o aqua aerobiku? Mam stwierdzoną skoliozę i wydaje mi się, że to dobry pomysł (na ruch, wzmocnienie się no i walkę z tłuszczykiem odkładającym się w dolnych partiach), nie obciążający. Bardzo proszę o opinię.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo polecam, każdą formę aktywności na basenie.

      Usuń
  12. Mogę z innej beczki? Chce zamówić dietę przy PCOS i utracie miesiączki. Wiem, że w niektórych przypadkach chciałaś, aby podawano wyniki badań. Czy mam to zrobić od razu w formularzu czy nie trzeba?? A jeśli tak to jakich badań?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie musisz od razu w formularzu. Możesz go wysłać i badania wypisać mi jak już dostaniesz wycenę.
      Zrób poziom leptyny i TSH. To mi już da pewien obraz. I koniecznie napisz jak długo nie masz miesiączki i czy nie masz kłopotów z cerą.

      Usuń
  13. Małgosiu, aby zwiększyć przyswajalność niektórych witamin należy je łączyć z tluszczami. Moje pytanie jest takie: czy trzeba np. marchewkę bezpośrednio polać olejem, czy wystarczy, że w tym samym posiłku znajdzie się olej? I czy ww. tłuszczami mogą być awokado lub orzechy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak. Chodzi tu o witaminy rozpuszczalne w tłuszczach czyli A, D,E i K.
      Jeśli jesz posiłek warzywny to warto dodać do niego składnik tłuszczowy. Oliwę, olej, orzechy, słonecznik.

      Usuń
  14. Witam. Od prawie roku codziennie rano z mężem pijemy miód z cytryną (wyjątkiem są wakacje lub jak mi się zapomni przygotować :)). Przyznam że raczej nie chorujemy. Jednakże mojemu mężowi wczoraj koleżanka w pracy powiedziała że należy zrobić sobie przerwę gdyż zakwasza się organizm (oczywiście słucha obcych kobiet). Pytanie czy to prawda?czy zakwasza? czy powinniśmy zrobić przerwę ? Pozdrawiam Lucyna. Ps. Super blog, od kilku lat korzystam z porad i przepisów. Dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  15. Czy to prawda że za duzo beta karotenu ma związek z zanikiem miesiączki?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak i ma to związek z nadmiarem witaminy A.

      Usuń
    2. Bardzo łatwo o przedawkowanie wit. A. Czyli trzeba całkowicie zrezygnować np. z marchewek i dyni? Jak często można je jeść?

      Usuń
    3. Gosiu poradź co w takim razie warto odstawić a co jeść?

      Usuń
  16. Dzien dobry Malgosiu, czekam na wycene diety od 24 sierpnia. To chyba dluzej niz standardowo?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z jakiego maila wysyłałaś? Napisz mi w odpowiedzi na ten komentarz. Ja tego komentarza nie opublikuję a sprawdzę i do Ciebie napiszę.

      Usuń
  17. Małgosiu, planuję zamówić u Ciebie dietę, wcześniej wybieram się do endokrynologa. Moje stare wyniki badań to: TSH 2,43 prolaktyna 29,02 testosteron 45,67. D3 sprzed roku 19, biorę teraz suplementy.
    Mam 38 lat, 162 cm, zawsze byłam dość przy okrągła - 75 kg i więcej, ostatnie 10 lat to próby zbicia wagi od 100 kg do 80 kg, niestety z szybkim efektem yo-yo. Ćwiczę regularnie, ale mam nieproporcjonalnie otyły brzuch i bardzo otyłe ramiona. Zastanawiam się, czy to nie jakieś sprawy hormonalne.
    Moje pytania:
    1) Jakie badania polecasz zrobić? Do endo jadę prywatnie i w sumie nie wiem, czy TSH sprzed pół roku powtarzać? D3 na pewno zrobię nowe. I jakie ew. badania dla Ciebie do diety?

    1) Czy mogę wypełnić formularz już teraz, a w międzyczasie dosłać wyniki badań (powinny być do tygodnia), wizytę u endokrynologa mam 26.10. Chciałabym wypróbować Twoją dietę tak szybko, jak to możliwe.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie ponownie TSH. D3 i koniecznie wysyłając formularz napisz mi jak wygląda Twoja cera. Formularz wyślij teraz a resztę ustalimy jak już otrzymasz wycenę.

      Usuń
  18. Witaj Małgosiu. Pytanie cóż nie w temacie, ale mnie nurtuje a przecież grunt to nie szkodzić w szczególności dzieciakom. Moja młodsza niespełna dwóletnia córcia kręci nosem na chrupanie owoców, więc zaczęłam robić koktaile: na maślance, kefirze, mleku itp. wyciskam soki żeby jakoś tam te owoce jej przepchnąć. Koktaile bardzo lubi, więc dochodząc do sedna sprawy chciałam zapytać czy takiemu malcowi jak dosypałabym zmielonych(w młynku do kawy)orzechów np. nerkowca czy płatków migdałowych albo po prostu migdałów bądź pestek dyni, słonecznika, siemienia nasionek chia (te właściwie dodaje dość często) czy jej tym nie zaszkodzę?. Czasem sobie mała chrupnie jednego czy dwa orzeszki ale widzę że problem jest w gryzieniu stąd ten pomysł. Serdecznie pozdrawiam. Magda

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dobrze robisz. Przemycaj w ten sposób i owoce i orzechy.

      Usuń
  19. Małgosiu ja zakupię pierwszy mój numer w Empiku bo muszę się z tym zapoznać (póki jestem na kilka dni w Polsce) 😉 a później może zamówię prenumeratę 😉
    Mam pytanie, choruję na ŁZS, kocham sport od dziecka, ale z racji choroby zrezygnowałam najpierw z piłki nożnej, koszykówki, a teraz od kilku miesięcy mieszkam w Anglii, ćwiczę w domu, pracuję dość ciężko fizycznie, po 12 godzin dziennie (mam różnie wolne dni- zależy od tygodnia), mam nadzieję że w najbliższym czasie zmienię pracę, ale zanim tak będzie - chcę być wciąż aktywna. Jakie formy aktywności będą dla mnie odpowiednie? Przyznam że myślę o jodze ale mam słabe podstawy - kiedyś przez pół roku na studiach miałam na zaliczenie, jako przedmiot, trochę pamiętam 😉

    Proszę o radę! Pozdrawiam i ściskam ! Dominika

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie powinnaś się mocno pocić z uwagi na skórę więc polecam Ci jogę, stretching, pilates.

      Usuń
  20. Co sadzisz o sokach juicy jar jako detox i mozliwosc pozbycia sie paru kilogramow?

    OdpowiedzUsuń
  21. A czy w Twojej diecie na powrót miesiączki można raz na jakiś czas pozwolić sobie na słodką niedzielę? Zamiast np. przekąski? Jeśli jak, to jak często, raz w tygodniu jest ok czy rzadziej?

    OdpowiedzUsuń
  22. Malgosiu troche z innej beczki- czy mozesz polecic jakas ksiazke o medycynie chinskiej? Bede wdzieczna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Świetne są Tajniki Medycyny Chińskiej - S.Gascoigne ale na początek fajna jest też książka C.Raab Tradycyjna Medycyna Chińska dla początkujących

      Usuń
    2. Super, dzieki :) Jedyne co wypatrzylam to ksiazki Dr T Błaszczyka, a on sie ceni :D

      Usuń
  23. Eliminuje nabiał i zaczęłam szukać zamienników na kanapki. Co sadzisz o salatce z takim składem: rozdrobione mięso ryb (36%), w tym makrela (20%), woda, cebula, koncentrat pomidorowy, pasternak, cukier, błonnik sojowy, białko sojowe, sól, olej rzepakowy, przyprawy, ekstrakt przyprawy (papryka), regulator kwasowości (kwas cytrynowy), pieprz czarny

    OdpowiedzUsuń
  24. Małgosiu, jestem z Tobą stale od dwóch lat i dlatego chciałam prosić Cię o poradę. 2 miesiące temu wygrałam konsultacje dietetyczne online z trenerem personalnym i wysłał mi plan, ale mam co do niego wątpliwości.. Zawiera bardzo dużo białka i ogólnie różni się od tego, co Ty przedstawiasz i przede wszystkim sprawia, że się czuję bardzo ociężała, a to miała być redukcja. + moim ruchem są zajęcia czysto siłowe 3 razy w tygodni i na razie nie mogę robić zadnego kardio... Moglabys zerknąć?
    Dzien treningowy- 1800kcal, 140g bialka, 160g wegli, 65g tluszczy
    1pos. 25g bialka+ 25g tłuszczy
    2pos. 30g bialka, 80g weglowodanow- posilek potreningowy
    3pos. 30g bialka, 40g weglowodanow, 10g tluszczy
    4.pos j.w
    5. pos 30 g bialka, 20g tluszczy
    Dodam, że mam 22 lata, 155cm wzrostu i jakies 52,5kg wagi. Błagam Cię Gosiu powiedz co o tym myslisz. Bede Ci wdzieczna :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dostałaś 30% białka, 35% węgli i 32% tłuszczu. Jak dla mnie jest za mało węglowodanów. Obawiałabym się tu o nadnercza i tarczycę.
      Ale na tym zakończę bo nie lubię wypowiadać się publicznie na temat cudzych diet. Nie wiem też jakie są założenia, jakie cele według których takie proporcje zostały założone.

      Usuń
    2. Dziękuję Ci bardzo za odpowiedź, celem jest wysmuklenie sylwetki i zgubienie ok. 2-3 kg, ale poki co waga ani drgnie, wiec nie wiem co o tym myslec :( myslisz, ze sama moglabym sobie ten plan lekko zmodyfikowac i dodac wiecej weglowodanow np. na rzecz bialka? Pozdrawiam

      Usuń
    3. Tak. Ja bym zostawiła ilość tłuszczu, ale węgle zwiększyła na 45%. I połowa z tych węgli to warzywa.

      Usuń
    4. Dziękuję Ci serdecznie za odpowiedź Małgosiu :) zawsze można na Ciebie liczyć!

      Usuń
  25. Co Pani sądzi o proszku maca?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Genialny składnik. Polecam każdemu i będę o tym pisała już niebawem.

      Usuń
    2. Czy w najbliższym czasie jest szansa na nowy kod promocyjny na zakup prenumeraty food forum? Pozdrawiam

      Usuń
  26. Czy w najbliższym czasie jest szansa na nowy kod promocyjny na zakup prenumeraty food forum? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak będzie dostępny z nowym numerem już niebawem.

      Usuń